آیاپیر

وبلاگ تفریحی آیاپیر

آیاپیر

وبلاگ تفریحی آیاپیر

کمیته مشترک جامعتین با گروه‌های اصولگرا مذاکره می‌کند

پس از دیدار برخی از اعضای ارشد جامعتین(جامعه روحانیت مبارز و جامعه اسلامی مدرسین حوزه علمیه قم) در قم و مطرح شدن موضوع شگل‌گیری کمیته مشترک بین این دو تشکل روحانی اثرگذار در جریان اصولگرا، مذاکره با گروه‌های همسو در دستور کار این کمیته مشترک ـ پس از تشکیل در هفته‌های آتی ـ قرار ‌گرفت.

هدف اصلی از تشکیل این کمیته هم‌نشینی بزرگان جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز ـ به عنوان افرادی که در صحنه‌های مختلف دفاع از انقلاب حضور داشته‌اند ـ در جهت « حفظ کلام مقام معظم رهبری در ارتباط با ضرورت وحدت و انسجام بین نیروهای اصولگرا، معتقد به انقلاب و آرمان‌های آن» مطرح شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ، در این‌باره با بیان این‌که «خبر تشکیل این کمیته مشترک در سطح جامعه و هم‌چنین مجلس شورای اسلامی و بیرون مجلس با استقبال خوبی مواجه شده است"»اظهار کرد: باید تلاش شود مشکلاتی که درطول یک سال بعد از فتنه ایجاد شد حل، و وحدت و انسجام در بین نیروهای اصولگرا حفظ شود.

وی گفت: با توجه به فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، نتایج کمیته و حاصل فعالیت‌ها، به مردم اعلام خواهد شد.

جامعه روحانیت مبارز هنوز درباره افرادی که قرار است عضو این کمیته شوند تصمیم نگرفته و منتظر است جامعه مدرسین اعضای خود را معرفی کند.

 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز دو تشکل روحانی تاثیرگذار و هماهنگ کننده در بین طیف‌های مختلف اصولگرا به خصوص در برهه‌های حساس سیاسی هستند و هرچند دیدارهای مشترک این دو تشکل مسبوق به سابقه است، اما با توجه به شرایط فعلی، آخرین نشست مشترک این دو تشکل روحانی و نتایج تصمیمات گرفته شده در آن اهمیت ‌زیادی می‌تواند داشته باشد.

هنوز محورها و اعضای این کمیته مشترک که گفته شده است با هدف تحکیم روابط و همکاری بیشتر بین جامعه روحانیت و جامعه‌ مدرسین تشکیل خواهد شد، مشخص نشده و احتمالا، پس از تدوین کامل به طور مشخص‌تر اعلام خواهد شد.برخی از حاضران در این جلسه هدف از تشکیل کمیته مشترک جامعتین را حمایت از قانون اساسی، ولایت فقیه، رهبری و ایجاد وحدت هرچه بیشتر در جریان اصولگرایان عنوان کرده‌اند.

نواب معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز در ارتباط با این موضوع ب گفت: قرار است این دو تشکل روحانی هر یک در جلسات شورای مرکزی خود به انتخاب اعضایی که در این کمیته قرار خواهند گرفت، بپردازند. پس از انتخاب اعضاء، شرح وظایف این کمیته مشترک نیز مشخص خواهد شد.

وی نیز از استمرار برگزاری این‌گونه جلسات مشترک بین این دو تشکل روحانی خبر داد.

مصباحی‌مقدم دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز نیز که خود در این جلسه حضور داشته در این ارتباط گفت: این جلسه دیدار خوبی بود که بین دو تشکل روحانی صورت گرفت و گفت‌وگوهایی انجام شد تا بعد از این موضع‌گیری‌ها و تصمیمات، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به هم نزدیک شود.

هم‌چنین غروی عضو جامعه مدرسین و از اعضای حاضر در این نشست مشترک، هدف از برگزاری آن را همفکری بیشتر بین این دو تشکل روحانی عنوان و نتیجه برگزاری چنین جلساتی را مثبت ارزیابی کرد.

شجونی یک عضو دیگر جامعه روحانیت مبارز نیز با بیان این‌که " در آینده نتایج این جلسه مشخص خواهد شد" گفت:‌ در واقع این جلسه و تشکیل کمیته‌ای از سوی این دو تشکل در راستای وحدت اصولگرایان است.

وی درباره تصمیم به تشکیل کمیته مشترک از سوی جامعتین گفت: برای جامعتین مسائلی مربوط به اصولگرایان مهم است، این کمیته مشترک نیز در راستای حمایت از قانون اساسی، ولایت فقیه، رهبری و ایجاد وحدت هرچه بیشتر در جریان اصولگرایان تشکیل شده است. البته این رفت و آمدها بین اعضای این دو تشکل روحانی اتفاق جدیدی نیست و قبلا نیز صورت ‌گرفته است.

هم‌چنین ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات هم‌اندیشی گفت: اعضای جامعتین دربین مردم تاثیرگذاری بسیار خوبی دارند و مردم به آن‌ها اعتماد دارند و برگزاری این جلسات برای مردم اطمینان‌آور و در جریان اصولگرا نیز بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به سابقه برگزاری این‌گونه جلسات گفت: این جلسات در راستای ایجاد تفاهم و وحدت هرچه بیشتر برگزار می‌شود و این‌که در اتخاذ مواضع به یکدیگر نزدیک‌تر باشند.

سیداحمد خاتمی عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در مورد اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی به ایسنا گفت: اصولا با توجه به تاکید دین مبین اسلام بر ضرورت وحدت و تاکید فراوان امام و مقام معظم رهبری بر ضرورت همدلی و انسجام، این نشست‌ها و امثال آن‌ها که مبنای همدلی دارد، ستودنی است.

دیدار مشترک جامعتین در بین گروه‌های مختلف اصواگرا نیز بازتاب‌های مثبتی داشته است و آن‌ها نیز به امید این‌که تشکیل این کمیته باعث ایجاد وحدت بیشتر در جریان اصولگرا شود منتظر تشکیل آن و انتخاب اعضایی که در این کمیته از سوی جامعتین قرار می‌گیرند، هستند.

عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری که این اقدام را یک گام به جلو برای همگرایی و وحدت اصولگرایان می‌داند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصولگرایان به این دو نهاد اصیل روحانی احترام می‌گذارند و تصمیمات آن‌ها را درباره مسایل سیاسی، تصمیم صادق و صائب می‌دانند. آثار این نشست در اضلاع اصولگرایی به زودی خود را نشان خواهد داد.

فروزنده قائم مقام دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز در بیان ارزیابی خود از برگزاری چنین نشستی گفت: وقتی که رهبری وحدت را به عنوان مهمترین مطالبه خود بیان می‌کنند، واجب است تا شخصیت‌های حقیقی،‌ حقوقی، احزاب و ذی‌نفوذان تلاش کنند تا این وحدت محقق شود؛ بنابراین چنین نشست و حرکتی در این راستا قابل ستایش است؛ چراکه همه باید تلاش کنیم تا فضای وحدت و صمیمیت را در کشور طنین‌انداز کنیم تا بدین صورت موفقیت ما تضمین شود.

وی با بیان این‌که " نزدیکی بیش از پیش اصولگرایان و مرور نقاط قوت‌شان باعث کم‌رنگ شدن و یا از میان رفتن بسیاری از اختلاف میان آن‌ها خواهد شد" ادامه داد: اصولگرایان باید به دنبال مدلی وحدت‌آفرین باشند.

هم‌چنین علی دورانی یک عضو شورای مرکزی ائتلاف آبادگران جهادی تشکیل کمیته‌ مشترک بین جامعتین را امری میمون دانست و گفت: تشکیل این کمیته در ایجاد وحدت بین جریان اصولگرا و پرهیز از افراطی‌گری موثر است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تشکیل کمیته مشترک جامعتین در حقیقت جهت پیشگیری و جلوگیری از گسترش افراطی‌گری در فضای سیاسی کشور و در بین اصولگرایان است.

وی با بیان این‌که " جامعتین در بین اصولگرایان دارای جایگاه برجسته هستند" گفت: در واقع ایجاد این کمیته در کمک به تلطیف فضا بین قوای کشور و ایجاد وحدت در جریان اصولگرا بسیار موثر است و این کمیته می‌تواند به تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری جهت حفظ وحدت در کشور کمک کند.

حسین کنعانی مقدم یک عضو ائتلاف اصولگرایان منتقد نیز اقدام اخیر جامعتین مبنی بر تشکیل کمیته‌ای مشترک را مثبت و مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: اصولگرایان باید چنین اقدامی را مورد حمایت قرار دهند.

با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که این کمیته پس از تشکیل قرار است با دیگر گروه‌های اصولگرا نیز مذاکره کند، به نظر می‌رسد این جلسات هم‌اندیشی و اتخاذ مواضع و راه‌حل‌های مشترک از سوی این دو تشکل روحانی می‌تواند در ایجاد یکپارچگی بیشتر در جریان اصولگرا تاثیرگذار باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد